چرا مصرف بنزين دوباره در ايران اوج گرفت؟

به مرجع به روز سئو حرفه اي خوش آمديد

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

چرا مصرف بنزين دوباره در ايران اوج گرفت؟

۶ بازديد

به گزارش شفاف ، قيمت پايين سوخت ايران در مقايسه با بسياري از كشورهاي منطقه خطر قاچاق سوخت به خارج را افزايش مي دهد و همچنين مشكلات زيادي را براي دولت هاي داخلي ايجاد مي كند. در حالي كه خودروهاي كم مصرف و فرسوده همچنان در جاده هاي ملي حركت مي كنند ، يارانه هاي …

چرا مصرف بنزين دوباره در ايران اوج گرفت؟ https://online-mag.ir/2021/08/چرا-مصرف-بنزين-دوباره-در-ايران-اوج-گرفت/ مجله آنلاين Sat, 07 Aug 2021 17:35:09 0000 مجله جامعه https://online-mag.ir/2021/08/چرا-مصرف-بنزين-دوباره-در-ايران-اوج-گرفت/ به گزارش شفاف ، قيمت پايين سوخت ايران در مقايسه با بسياري از كشورهاي منطقه خطر قاچاق سوخت به خارج را افزايش مي دهد و همچنين مشكلات زيادي را براي دولت هاي داخلي ايجاد مي كند. در حالي كه خودروهاي كم مصرف و فرسوده همچنان در جاده هاي ملي حركت مي كنند ، يارانه هاي …

به گزارش شفاف ، قيمت پايين سوخت ايران در مقايسه با بسياري از كشورهاي منطقه خطر قاچاق سوخت به خارج را افزايش مي دهد و همچنين مشكلات زيادي را براي دولت هاي داخلي ايجاد مي كند. در حالي كه خودروهاي كم مصرف و فرسوده همچنان در جاده هاي ملي حركت مي كنند ، يارانه هاي پنهاني كه دولت براي كنترل اين بازار هزينه مي كند ، فشار زيادي را بر منابع ديگر وارد مي كند.

در سالهاي اخير ، بسياري از فعالان و كارشناسان اقتصادي در مورد ضرورت دستيابي به قيمت سوخت در ايران صحبت كرده اند و پيشنهاد مي كنند كه مطابق با يارانه هاي قضايي ، يارانه سوختي كه امروز در سطح جهان پرداخت مي شود ، مستقيماً به افراد تعلق مي گيرد. وارد عرصه مي شود بدون اين كه مجامع و متخصصان نوامبر 2009 را متقاعد كند.

با اين حال ، با افزايش قيمت بنزين از حدود دو سال و نيم پيش ، به نظر مي رسد ايران آماده كاهش مصرف سوخت است ، چيزي كه در آمارهاي اخير چندان محقق نشده است.

به گفته مديرعامل اخير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ، متوسط ​​مصرف بنزين در جولاي سال جاري از مرز 107 ميليون ليتر گذشت. اين شكستن ركورد قابل توجه است. سال گذشته ، افزايش قيمت و تخصيص بنزين و كاهش تردد در اثر شيوع ويروس كرونا ، مصرف بنزين را به شدت به حدود 45 ميليون ليتر در روز كاهش داد ، اما سال 1399 يك روز بود. اين در آبراه 75 ميليون ليتري بود. حال آيا مي توان حدس زد كه افزايش مصرف بنزين به 107 ميليون ليتر در سال 1398 با سياست هاي تخصيص هزينه هاي سياسي و اجتماعي و افزايش قيمت بنزين به احتمال زياد شكست مي خورد؟

رضا پاديدال ، رئيس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران مي گويد: “مصرف 107 ميليون ليتر بنزين مربوط به اولين روز نيمه تيرماه بود.” دلايل مختلفي براي تقاضا و مصرف حامل هاي انرژي وجود دارد. ، به ويژه بنزين و گازوئيل. بر اساس آمارهاي 1399 ، متوسط ​​مصرف بنزين در كشور حدود 75 ميليون ليتر در روز بوده است و امسال متوسط ​​مصرف روزانه 84 ميليون ليتر در دو مرحله و در نهايت 94 ميليون ليتر بوده است. اين اوج مصرف اوج همه گيري كرونا ، افزايش استفاده از اتومبيل هاي شخصي و ورود سفرهاي تابستاني و تابستاني است.

وي با اشاره به يافته هاي كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران در خصوص عوامل م influenceثر بر مصرف سوخت هاي فسيلي مانند بنزين و گازوئيل و تاثير اين عوامل بر تقاضاي بنزين ، اظهار كرد: بيان شده. تا سال 1398 عواملي كه بر مصرف سوخت در اين سالها تأثير مي گذارد ، مانند جمعيت ، قيمت ، تعداد وسايل نقليه سبك ، توليد ناخالص داخلي ، فرهنگ رانندگي ، راه آهن ، اتوبوس و استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي مانند خودروهاي سواري بزرگ و ميزان مصرف CNG.

وي در ادامه گفت كه در زمان اوج گيري همه گيري كرونا ، رفت و آمد افراد با خودروهاي شخصي افزايش مي يابد. “با توجه به عوامل ذكر شده ، پيش بيني مصرف بنزين در سال 1400 حداكثر بين 95 ميليون تا 100 ميليون ليتر خواهد بود.” در اين شرايط ، سياست هاي جدي براي صرفه جويي در مصرف بنزين اتخاذ مي شود. ما بايد اين امر را دنبال كنيم زيرا به عنوان بنزين داخلي بر اساس آمارهاي غيررسمي ، صادرات بنزين سال گذشته امسال به حدود 40 تا 45 ميليون ليتر در روز رسيد و به دليل افزايش مصرف داخلي ، از 25 ميليون به 35 ميليون ليتر كاهش يافت.

رئيس كميته انرژي اتاق بازرگاني تهران ظرفيت توليد بنزين كشور را 115 ميليون ليتر در روز عنوان كرد و گفت: ايران بزرگترين توليد كننده بنزين در بين كشورهاي عضو اوپك است.

ايران اشاره مي كند كه بخشي از بنزين و گازوئيل مورد نياز عراق ، افغانستان ، پاكستان ، آذربايجان ، ارمنستان و گرجستان را تأمين مي كند. در شرايطي كه يك كشور به منابع ارزي نياز دارد ، بايد فرهنگ سازي شود تا در مصرف صرفه جويي شود. از سوي ديگر ، خودروسازان نيز بايد خودروهاي كم مصرف توليد كنند. شايان ذكر است كه متوسط ​​مصرف جهاني بنزين در هر 100 كيلومتر در سال 2000 7.5 ليتر بود ، اما اكنون به 5.5 ليتر رسيده است. از سوي ديگر ، متوسط ​​مصرف خودرو در ايران حدود دو برابر مصرف جهاني است.

رئيس كميته انرژي اتاق بازرگاني تهران به وب سايت اتاق بازرگاني گفت: در اين شرايط ، بهترين راه حل براي كاهش مصرف ، گسترش خدمات حمل و نقل عمومي و گسترش خدمات الكترونيكي است. به دليل فرهنگ نادرست مراجعه به مراكز خدمات و مغازه ها در سال 1400 ، مصرف بنزين نسبت به سال گذشته 20 تا 22 درصد افزايش يافت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.